Patiëntenstop Parnassia voor VGZ-verzekerden opgeheven

burn-out

Vrijdag 6 december kondigde GGZ-instelling Parnassia een patiëntenstop aan voor VGZ-verzekerden. Op 10 december berichtte de Nederlandse Zorgautoriteit dat de patiëntenstop is opgeheven: "VGZ en Parnassia groep hebben vandaag gesproken bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) over de impasse waarin de onderhandelingen tussen de ggz aanbieder en de zorgverzekeraar zijn beland. Hier is de afspraak gemaakt dat de patiëntenstop per vandaag over 2019 wordt opgeven. Dit betekent concreet dat intakes die voor VGZ-patiënten eerder afgezegd waren, zo spoedig mogelijk opnieuw worden gepland. Parnassia Groep neemt hierover contact op met patiënten."

MIND heeft achter de schermen al het mogelijke gedaan om bij de partijen aan te dringen tot een oplossing te komen. De patiëntenstop was onaanvaardbaar. Directeur Marjan Ter Avest: "We zijn heel blij dat de NZa en de partijen tot oplossingen zijn gekomen, in het belang van alle patiënten." Lees het hele bericht van de NZa. 

Oorspronkelijk bericht van 6/12:

MIND roept Parnassia en VGZ op om hun conflict niet over de hoofden van patiënten heen uit te vechten

GGZ-instelling Parnassia heeft een patiëntenstop afgekondigd voor cliënten die bij VGZ verzekerd zijn. MIND is teleurgesteld en verontwaardigd. Dit betekent onzekerheid voor veel patiënten en het risico dat zij nog langer moeten wachten op een behandeling. Parnassia is de grootste ggz-instelling in Nederland. De patiëntenstop geldt ook voor diverse merken die onder Parnassia vallen, zoals PsyQ, Antes, Indigo en Brijder (zie voor een volledig overzicht het bericht op de website van Parnassia). Mensen die al in behandeling zijn of voor wie een eerste intake is gepland vóór 16 december, worden niet getroffen door de patiëntenstop. Ook crisisopnames en gedwongen opnames gaan door. 

De achtergrond van de patiëntenstop is een conflict tussen Parnassia en VGZ over geld. Dit gaat ten koste van de patiënten en de zorg die zij hard nodig hebben.

MIND zal de belangen van patiënten verdedigen zoals we dat vorige maand ook gedaan hebben bij een patiëntenstop van GGNet. We roepen Parnassia en VGZ op om hun conflict niet over de hoofden van patiënten heen uit te vechten. Zij moeten patiënten goed informeren en zo snel mogelijk toeleiden naar een passende behandeling. De wachttijden bij Parnassia liggen voor diverse aandoeningen al bijzonder hoog, nog langer wachten is onacceptabel. Ook verwacht MIND van het ministerie van VWS en toezichthouder NZa dat zij hun verantwoordelijkheid nemen. Zij moeten zorgverzekeraars en zorgaanbieders tot de orde roepen als patiënten slachtoffer worden van hun conflicten.

Meer nieuws