Hervormingsagenda Jeugd: tastbaar resultaat nu nodig
Kinderen, jongeren en opvoeders hebben de afgelopen periode nog weinig gemerkt van de Hervormingsagenda. Ter voorbereiding op het wetgevingsoverleg jeugd op 11 november deelt MIND graag de standpunten op een aantal thema’s van de Hervormingsagenda jeugd vanuit het perspectief van jeugdigen en ouders/opvoeders.
Ervaringskennis van kinderen, jongeren, ouders en opvoeders draagt bij aan beleidsverbetering binnen de Hervormingsagenda Jeugd. Zij weten veel beter welke maatregelen nodig zijn – en welke juist overbodig. Binnen de Hervormingsagenda zou bij het ontwikkelen en uitvoeren van nieuw beleid de behoefte van de mensen om wie het gaat leidend moeten zijn. Dit zou niet ten koste moeten gaan van de financiële doelstellingen voor Rijk en gemeenten.
Op voorhand geen afbakening
Hulp voor kinderen, jongeren en ouders/opvoeders met de meer ernstige zorgvragen moet snel en goed beschikbaar zijn en zo goed mogelijk aansluiten bij de eigen leefwereld. Wat onder jeugdhulp valt, moet gebaseerd zijn op de vraag en behoefte van de jeugdigen en de ouders. De versnippering van de hulp en de forse toename van het aantal loketten waar gezinnen mee te maken (kunnen) hebben, is ongunstig voor degenen die deze hulp nodig hebben. Het gaat dan om jeugdigen met mentale gezondheidsproblemen, jeugdigen met een (langdurige) hulp- en of ondersteuningsvraag, jeugdigen die te maken hebben gehad met mishandeling, misbruik of trauma, kwetsbare gezinnen vanwege (psychische) problematiek bij ouders (KOPP/KOV) of sociaal-economisch kwetsbare gezinnen.
Daarom benadrukken wij dat: winst niet te behalen is in de begrenzing van de jeugdhulpplicht.
👉 Wél in de samenhangende, domein overstijgende en gezinsgerichte inzet op gebieden als bestaanszekerheid, huisvesting, schuldhulp, scheidingsproblematiek en volwassenenzorg.
Versterk preventieve zorg
Niet alle hulpvragen van jongeren of ouders hoeven met jeugdhulp beantwoord te worden, maar zorg dan wel dat er op een andere manier een antwoord komt op de hulpvragen. Kinderen, jongeren en gezinnen moeten meer pedagogische ondersteuning krijgen vanuit hun gewone dagelijkse relaties (op school, in de wijk en in het gezin). Door bezuinigingen op o.a. welzijnswerk en jongerenwerk zijn de plekken die bijdragen aan een sterke pedagogische basis en een preventieve functie hebben de afgelopen jaren afgebroken. Deze pedagogische basis én algemene voorzieningen dienen we met elkaar, vanuit verschillende invalshoeken, vorm te geven en weer op te bouwen.
Eind oktober 2024 deelde MIND deze standpunten ook tijdens het rondetafelgesprek met de Deskundigencommissie van de Hervormingsagenda Jeugd. Lees hier het nieuwsartikel.