Stop met zorgplafonds en patiëntenstops

radar afbeelding

Maandagavond 21 oktober was er in AVROTROS Radar uitgebreide aandacht voor de zorgplafonds in de zorg. Die zorgplafonds, ook wel budgetplafonds genoemd, leiden met name in de ggz vaak tot patiëntenstops. Doordat zorgverzekeraars onvoldoende ggz inkopen, kunnen mensen als het potje op is, niet meer terecht bij bepaalde aanbieders voor de behandeling die zij nodig hebben. Terwijl daar nog wel plek is. Zij moeten vervolgens vaak zelfs tot januari wachten voordat ze zich weer kunnen aanmelden. En pas dan op een eventuele wachtlijst worden gezet.

MIND directeur Dienke Bos reageert in de uitzending: “Het is ongehoord dat je als patiënt niet eens op de wachtlijst komt. Zorgverzekeraars moeten dan helpen en door zorgbemiddeling een andere plek zoeken. Maar dat gebeurt vaak niet.” Wij roepen verzekeraars en aanbieders op om te stoppen met zorgplafonds en aan hun zorgplicht te voldoen. En aan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), de toezichthouder, om strenger de zorgplicht te handhaven.

In 2017 deden we al de oproep aan de NZa om de spelregels aan te passen en zo patiëntenstops te voorkomen. 

Radarpanel: stortvloed aan ervaringen met (tijdelijke) stops

Radar vroeg haar panel naar ervaringen. Zo ondervroegen ze ruim 1000 mensen die hebben meegemaakt dat een behandeling (tijdelijk) werd stopgezet of die niet bij een behandelaar terecht konden vanwege het omzetplafond. Bij driekwart (73%) was de meest recente keer in de laatste 3 jaar. Nog eens ruim 1100 mensen hebben een (tijdelijke) stop meegemaakt, maar zij weten niet of dat vanwege omzetafspraken was.

Lees hier de uitkomsten van het Radar Panel

Reactie van het ministerie

Radar vroeg VWS om een reactie en zij concluderen dat omzetplafonds nodig zijn “om schaarse personele capaciteit zo goed mogelijk te verdelen. In de geestelijke gezondheidszorg is er namelijk sprake van een grotere vraag naar zorg dan dat er aanbod beschikbaar is. Het is aan zorgverzekeraars om ervoor te zorgen dat omzetplafonds er aan bijdragen dat de zorg terecht komt bij de cliënten die de zorg het hardst nodig hebben." MIND ziet (nog) niet dat dit zo werkt. Om dit goed te kunnen doen, zouden zorgverzekeraars goed zicht moeten hebben welk type en zwaarte van zorg een aanbieder biedt. Mogelijk komt dit met de zorgvraagtypering maar dat is nog niet het geval.

Wel beaamt VWS dat “Omzetplafonds als zodanig zouden niet in de weg moeten staan voor passende zorg voor de verzekerde.  Een aanbieder is namelijk verplicht om de verzekerde naar de verzekeraar te verwijzen als er sprake is van een te lange wachtlijst bij de specifieke aanbieder. De verzekeraar is vervolgens vanuit zijn zorgplicht verplicht om de verzekerde te bemiddelen naar een plek binnen een acceptabele termijn.” MIND merkt dat dit in de praktijk vaak niet gebeurt: mensen weten niet dat ze recht hebben op zorgbemiddeling en zorgverzekeraars bieden dit onvoldoende aan.

Zelf ervaring? Doe een melding

Mensen die te maken hebben met zorgplafonds, kunnen hiervan een melding doen bij de Nederlandse Zorgautoriteit via het meldpunt op hun site. Zij krijgen dan beter zicht en kunnen ingrijpen.

Kijk en lees hier over de uitzending van Radar over de omzetplafonds.

Meer nieuws